Wii U HackDe Franse gebruiker Golden45 van het GBAtemp.net-forum heeft een back-up-loader ontwikkeld voor de Wii U. In een video demonstreert hij hoe zijn back-up-loader, genaamd Loadliine, een game laadt vanaf het lokale netwerk in plaats van een disk of een eShop-download op de harde schijf.

Loadliine is nog niet openbaar beschikbaar. In een demovideo laat Golden45 zien hoe hij via de browser zijn back-up-loader op afstand opent. Daarna sluit de browser zichzelf en wanneer hij deze nogmaals opent, laadt een spel zich op de Wii U dat bij een lokale netwerklocatie vandaan komt. Volgens Golden45 lukt het nog niet om een back-up te laden van een gebrande schijf of usb-opslagmedia.

De Fransman zegt nog moeite te hebben met het laden van grotere back-ups; zelfs bij de kleine game waarvan hij het laden demonstreert, is het een en ander weggehaald. Waar dat aan ligt, is nog niet duidelijk. Dit lijkt op het moment het grootste struikelblok als het gaat om back-ups van Wii U-games draaien. "Laten we maar hopen dat we een manier vinden om usb-opslag te gebruiken," stelt hij op het forum. Op het moment is het dus praktisch nog niet mogelijk om Wii U-back-ups te draaien met Loadliine.

Tegelijkertijd werkt Golden45 aan een programma dat de rpx-bestanden, waar Wii U-games van gemaakt zijn, kan dumpen zodat een gebruiker er doorheen kan grasduinen. Ook kan de ontwikkeling van Loadliine leiden tot het draaien van aangepaste game-code, of zogenaamde homebrew-applicaties, die door gebruikers zelf zijn geschreven.

Golden45 zegt dat hij zijn code wil opschonen en Loadliine begrijpelijk wil maken voor ontwikkelaars voordat hij de boel vrijgeeft. Loadliine werkt op het moment op versie 5.3.2 van de Wii U-systeemsoftware, maar de Fransman zegt dat het niet moeilijk moet zijn om Loadliine over te zetten naar andere versies. Onduidelijk is of hij daarmee ook de allernieuwste versie van het Wii U-besturingssysteem bedoelt.

Bron: Tweakers.net