Wii U HackLoadiine, de eerste backup loader voor de Wii U, is uitgebracht door de Fransman Golden45. De backup loader is in staat om de bestanden die normaal gesproken te vinden zijn op een Wii U-disc uit te lezen vanaf een sd-kaart. Loadiine werkt niet met alle Wii U-titels.

Eerder bericht over de backup loader van Golden45 meldde dat Loadiine alleen kleinere sets met bestanden kon uitlezen omdat het laden van de backup nog via het netwerk ging. Dat lijkt de Fransman nu met versie 1.0 van de backup loader deels opgelost te hebben. Om Loadiine in te zetten, hebben gebruikers een Wii U met firmwareversie 5.3.2, een sd-kaart met maximaal 32GB capaciteit en een exemplaar van Super Smash Bros. for Wii U nodig.

Loadiine werkt onder andere door middel van een exploit in de browser van de console. Wanneer de backup loader via de browser geladen is, kunnen gebruikers hem openen door naar de Mii Maker te navigeren. Daar opent Loadiine zich en kunnen gebruikers aangeven welke backup op de sd-kaart ze willen opstarten. Daarna moeten gebruikers Super Smash Bros. for Wii U opstarten, en in plaats van dat spel start dan de aangewezen backup op. SSBU wordt gebruikt omdat die game uitgebreide toegang heeft tot de sd-kaart.

Door limitaties in hoe groot bepaalde bestanden van de backups mogen zijn, werken lang niet alle Wii U-backups. De gebruikers van het gbatemp.net-forum hebben daarom een compatibiliteitslijst opgesteld. Het gebruik van zogenaamde homebrew, oftewel zelf geschreven software, is nog niet mogelijk op de Wii U. Nintendo kan de gaten in de firmware die het laden van backups mogelijk maken wel dichtmaken met een update, maar het kan gebruikers alleen verplichten tot het installeren van dergelijke updates door ze mee te leveren bij nieuwe games.

Bron: Tweakers.net