Ontwikkelaar id Software heeft de broncode van de Doom 3- engine vrijgegeven. De release liep enige vertraging op omdat een gebruikte techniek in de engine veel leek op eentje waar Creative patent op heeft. Die code is inmiddels herschreven.

doomDe broncode is voor iedereen onder de GPL V3-licentie te downloaden vanaf Github.commeldt id Software-oprichter John Carmack. De begeleidende uitleg laat weten dat de sourcecode geen gamebestanden bevat, die zullen gebruikers uit de volledige versie moeten destilleren. Wel worden projectbestanden meegeleverd voor Visual Studio 2010, Scons en Xcode, zodat mensen onder Windows, Linux en OS X aan de slag kunnen.

Het readme-bestand vermeldt specifiek dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van functionaliteit die bekendstaat als Carmacks Reverse. Bij deze depth fail-methode wordt de stencil buffer van de grafische chip gebruikt om te bepalen of er shadow volumes achter een voorwerp gerenderd moeten worden. Creative bleek op een vergelijkbare techniek een patent te hebben waardoor id Software genoodzaakt was de code te herschrijven. Volgens Carmack hoefden uiteindelijk maar zes regels code aangepast te worden.

De aankondiging dat ook de Doom 3-engine zou worden vrijgegeven werd in augustus dit jaar op Quakecon gedaan. De developer houdt hiermee een lange traditie in stand; sinds Wolfenstein 3D heeft id de broncode van game engines geopenbaard.

In het verleden hebben geïnteresseerde ontwikkelaars de vrijgegeven code van id Software verbeterd, gebruikt als basis voor nieuwe games en geport naar andere platformen. Volgens Carmack zal de source van id Tech 5, de engine van Rage, ook ooit openbaar worden gemaakt, maar kan dat nog wel 'een jaar of tien' duren.

Bron: Tweakers.net